stellamenzies

Alla inlägg under december 2013

Av Stella Menzies - 30 december 2013 22:55

Av Stella Menzies - 30 december 2013 18:09

2013 ja vad ska man säga. Ibland har det varit bra och ibland dåligt. Ibland har jag bara längtat till 2014. Nytt år. 13 är ju somsagt ett otursnummer. Jag är verkligen ingen som tror på skrönor och myter men jag måste säga att iår tvivla jag. Jag har kommit upp i tonåren nu och det märks. Jag kan bli sur för absolut ingenting. Men däremot så tycker jag att jag är mycket mycket klokare och "mognare". Så det är ju bara ett pluss. Men 13 asså. Känns lite som ett otursnummer faktiskt. Iår fyllde jag 13 den 13 maj 2013 och det är första gången jag varit sjuk på min födelsedag. Blindtarms ont och blev soffligandes och fick kolla på Tv hela dan. Inte ta del av mina presenter. Så surt. Sedan har det hänt lite andra grejor också. Tex så har ju nästan alla mina bra klasskompisar bytt skola nu efter sommaren. Dom jag var med hela tiden så det är super synd och det var lite svårt att hitta nya sedan. Men nu är jag som tur är på plats igen. Inte som det var förut men helt OK.

Men så har ju såklart 2013 varit ett bra år också! Det kan jag inte säga att det inte ha varit. Lite 50/50 typ.

Jag har lyckats jätte bra med Charlie i hoppningen. Jag har bytt ridskola till en bättre. Jag har varit på 1D world. Jag har varit i favvo London och i Danmark. Inte fy skam det inte. Sedan har jag umgåtts med släkt och familj som jag älskar. En av dom bästa sakerna av allt har nog varit när jag fick biljetter till One directions konsert. Bäst alltså. Nämen oj det är ju på fredagen den 13. Mmm vi få se hur det går då.

Men nu längtar jag sjukt sjukt mycket till 2014. Nyårs löfte? Hmm får tänka på det. Nu sitter jag i bilen till pappsi. Så ja. Nyårs firande där och så blir det paket öppning och fyrverkerier.

2014 here i come!

Av Stella Menzies - 29 december 2013 22:22

Fortsätter. Alltså inlägg som kan vara lite extra läsvärda. Från 2013. Allt samlat här så läs!



Stöd behövs
Av Stella Menzies - 2013-11-20 20:12
När det går dåligt, när det går bra ... Har tänkt lite på sådant. Aa men på tex en tävling, om man har folk som peppar en hela tiden så tycker jag det går bättre. När man inte får jätte mycket utan ett lycka till av EN person då känns det ju faktiskt lite som att aa resultatet blir kanske en slump. Man blir lixom inte lika peppad och taggad då.

Har 2 exempel eller några stycken om jag ska vara helt ärlig. Alltså exempel som hänt mig.

Jag tävlar i en sport. Ridning. Sporten jag älskar! Sporten jag brinner för (om man nu får säga så.......) När man tävlar i ridning finns det ju några olika sätt att tävla. Hoppning är det jag tycker om. Man blir jätte taggad när man ser hindret. Pirrar i magen när man hoppar högt osv. Men det krävs TÅLAMOD. Mycket. Vilja och självsäkerhet. Därför är just detta ett super exempel.

TVÅ PEPPNINGAR: gången då jag vann med Fölskvi och kom tvåa med Casper. Det kan ha varit att jag hade tur eller bara gjorde min grej. Men det jag minns väl var peppningarna i bakgrunden. Heja heja! De två som stod på banan. Flaggaren och fotografen. De pepprade mig otroligt. Sedan gick jag och vann! Man blir ju så glad inombords! Kom igen nu! Detta klarar vi, detta är kul. Den känslan alltså..... Sedan när jag tävlade på Hidalgo andra gången. Kom snett på ett hinder och Hidalgo stannade. Men aja det är så det är fick jag i tanken då. Och ja samma där. Undra varför det blev så. Jo jag hade min ridlärare som hejade på mig, startade applåderna när vi var klara. Pepp pepp pepp. Bet ihop och körde en runda till och blev felfri :) har även hänt några gånger att ja detta gick ju lite sådär. Hade jag verkligen pepp i bakgrunden då? Eller fick jag bara ett lycka till och det glömde jag bort sedan när jag hoppade?

Jag tror MYCKET handlar om pepp pepp pepp och självkänsla för att lyckas:) inte bara pepp utan lite vad som helst egentligen. Men har man det i huvudet när man kommer ut på banan så betyder det mycket. Att det också får ta plats när man har typ 100 andra saker i huvudet. Lite sånt.

Och ja det var det inlägget. Hoppas ni hänger med och kanske håller med. Ha de bra! :)


Perfekt eller?
Av Stella Menzies - 2013-11-13 17:51
Ordet perfekt. Vad är perfekt? (Förutom 1D då såklart haha) nej men vad är perfekt och vem är perfekt?

Om man har en överens kommelse med någon är det lätt att man säger perfekt om något blir jätte bra osv. Så då är det perfekt. Men annars tycker jag inte att man använder ordet perfekt på saker och sånt utan det blir personer.

Hur ser man ut om man är perfekt? Det går väl inte äns att se ut så för vad är perfekt? Smal? Jämnt ansikte? Liten näsa? Muskler? Klara ögon? Fint hår? Skulle kunna hålla på såhär hur länge som helst. Sedan har inte alla samma uppfattning om ordet perfekt heller.

Jag, som alla andra använder såklart ordet perfekt eller perfa. Vilket betyder detsamma. Men jag är VÄL medveten om att alla har olika uppfattning :)

Samma sak med ordet normal. vad är normalt och vem är normal? Exakt samma sak där. Samma där har ju alla olika uppfattning men om någon skulle sagt: var normal, till mig så hade jag rätat på mig och bettet mig som de flesta andra. Inte sticka ut i mängden lixom. Är det normalt? Är man normal då eller vad? För isåfall vad tråkigt det måste vara att vara normal.

Kom ihåg. Stick ut genom att vara dig själv. Inte härma alla andra. Ohh jag lovar. Du blir mer säker i dig själv ;)

Kram



Vissa inlägg skriver jag direkt på bloggen, publiceras och kan ses. Men vissa kan jag gå och tänka på en hel dag och de ligger alltid och gnager längst bak i huvudet. Ibland skriver jag ner dom också. Ändrar ibland om jag tycker något blir fel, lägger till saker, tar bort. Men den stora frågan: hur ska just jag lyckas på mitt inlägg? Hur vet jag om mina inlägg är läsvärda. För mycket sådana har det inte blivit. Borde jag vara mer öppen och tömma på bagaget lite grann? Läsvärt för mig ska ha en betydelse, någonting man kan förstå och hålla med i eller diskutera om det. Om man skriver tex idag gick jag på bio. Så säger det mig inte lika mycket som om man skulle skriva om tankar och åsikter osv. Jag har lätt att det bara blir ett, ja idag gick jag på bio.

Men mycket tycker jag att jag har utvecklat. Bloggningen och skolarbetet har nästan gått ihop. Använder jag ord som jag kan från skolan och blandar det med andra inspirationer jag har så får jag min egna stil tycker jag. Jag skriver inte djupt eller så men jag skriver det jag tycker. Jag har bloggat 1 år, lite mer. Om man har bloggat 4 år kan man få ut det man vill säga på ett bra sätt medan vissa bara behöver blogga i 5 dagar och fått 100 visningar om dagen. Det bror ju helt på hur man skriver men är man vuxen har man ju flera års pluggande i bagaget medan om man fortfarande har några år kvar i skolan så får man istället läsa vad andra skriver för att hitta inspiration där.

Så att blogga tycker jag absolut är nyttigt och jag tycker att jag har fått en spark på traven. Verkligen. Sjukt nöjd över att ta beslutet över att börja blogga. Visste knappt något om det för ett år sedan. Inte vad man skrev alls. För varför skulle jag behöva veta det om jag inte var intresserad av det då? Men läsande av andras bloggar och inte minst nellieberntsson.se som jag läser dagligen fick mig att förstå. Blogga är det bästa :)

Godnatt



Berntsson
Av Stella Menzies - 2013-11-02 23:49
Hmm vill bara säga att jag är gryyymt glad just nu. Gissa varför? Joo Smilla Berntsson följer mig på instagram! Hon har också gillat och kommenterat. Tack så jätte mkt <3 det gjorde min dag. Smilla och hennes syster Nellie är verkligen två förebilder inom mitt bloggande. Läser deras bloggar dagligen och ja det är lixom dom två bloggarna jag läser! Älskar dom. Bloggarna heter nellieberntsson.se och smillaberntsson.se

Just detta inlägg handlar dock lite mer om Smilla. Verkligen en stor förebild! Även fast hon är yngre än mig. Hon och hennes häst Keso äger världen. Hon har inte haft henne mer än ett halvår och vad gör hon? Jo tar seger efter seger i hoppningen innan jag ens hinner sätta mig i sadeln själv. All kärlek till Smilla just nu. Hoppas verkligen hon blir lika stor som sin syrra! Godnatt



Åsikts inlägg
Av Stella Menzies - 2013-10-30 17:58
Tänkte ge mig på ett åsikts inlägg. Inte så lång men förhoppningsvis läsvärt! Jag vet att jag hade kommit på något bra att skriva om men jag har glömt bort :( så vad händer då? Inga idéer... Ett åsikts inlägg om skolan kanske?

Som de flesta tycker så tycker även jag. Skolan är bu och bä o blä. Ingen orkar gå upp eller så. Jag är exakt lika dan. Hatar skolan. Jag gillar vänner och sånt men orkar bara inte jobba! Visst, skolan är viktig och man lär sig bra saker osv. Läsa, skriva och språk är bra, räkna också till en viss del. Men varför Historia? Varför lära sig om saker som redan hänt? Alltså visst, det är bra att veta saker men att ha det som ett skolämne tycker jag är konstigt. Jag kan ta reda på saker själv om jag är intresserad. Och Idrott. Alltså visst det är kul men vad lär man sig? Lärarna säger att det är för att man måsta röra på sig och yada yada... Men varför inte ta saken i egenhand? Jag rör mig ändå. Även fast det mest verkar som att jag har mobilen i handen hela tiden hah. Men nej jag vet att jag måste vara ute och jag är det för jag mår dåligt annars. Fast det kanske bara är jag? Idrotten kanske hjälper andra med att röra sig och då är ju det såklart bra :) innan jag avslutar vill jag bara tycka om att hitta information. Förut var det välorganiserat och man läste i sina böcker. Men nu är det nätet som gäller och hur vet man då om man hittar felaktig information? Det förbluffade mig förra året för det var en elev som frågade om en sak och istället för att säga svaret som läraren visste så drog han ut ett blad från Wikipedia. Alltså va? Sen är läxor också blä och borde inte finnas men aja. Det här är lite så jag tycker och jag hoppas att ni håller med om lite saker. Fast om ni är lärare eller vuxna så skulle jag inte bli förvånad om ni inte tyckte likadant ;)



Ligger i min säng och är döds trött. Nä men trött iallafall. Lång dag :). Tänkte berätta lite om Stockholms resan och så kommer det lite bilder längst ner också :) Bussen till Stockholm tog ungefär 1 timme och 30 minuter. Vet inte exakt men nåt sånt. I Stockholm bytte vi buss och åkte till tekniska museet. Vi hade bokad tid på spelutställningen så innan dess gick vi runt och kollade på andra saker där och fikade. Vi tog bussen tillbaka och sedan gick vi till Hovstallet (kungens hästar står där) för de hade öppet hus. Vi gick en tips promenad och kollade, klappade och pratade med hästarna. De var jätte fina! Och verkligen hur snälla och lugna som helst. Lite skillnad mot mitt ridställe ;) Det fanns en häst som hette Harry och han var urgullig, jätte lugn och snäll och min favorit. Sedan tyckte jag också om en häst som hade super lång tunga och slickade typ de som gick förbi. Haha :D efter stallet åt vi på McDonalds. Det blev ganska tidigt men. Efter Mcdonken hade vi två timmar att gå på stan. Vi kollade på typ allt ( bokstavligt) men fick en tröja med mig hem :) hem kom vi igen vid 8 ungefär så det blev bara att åka hem, ta något att äta och gå och lägga sig. Tyyyp. Men har verkligen haft det jätte bra. En lyckad Höstlovs dag :D gillar storstäder så. Fast Stockholm är inte bättre än London hah.

Snart kommer ett åsikts inlägg. Förhoppnings vis imorgon.
Godnatt

Stellsson


En stor fråga
Av Stella Menzies - 2013-10-08 20:34
En fråga dom flesta bloggare ställer sig varför bloggar jag? vi bloggare har alla väldigt olika men ändå samma svar.

Jag bloggar för att jag tycker det är kul. Det började med att jag började läsa mina vänners bloggar. Jag blev väldigt sugen på att börja blogga själv. Jag läste andras bloggar i stort sett hela sommaren. Men i augusti förra året fick jag hjälp av en kompis att äntligen fixa en egen!

I bloggandet ingår det att man inte bara gör inlägg utan att man också läser andra bloggar och hittar inspiration, nya sett att skriva osv.. Jag tycker att det är kul att ha någonstans att skriva saker när inte hjärnan kan komma ihåg allt. Blicka tillbaka om tjugo år och se bloggen. Jaha det där tyckte och tänkte jag på då. Tex. Att skriva dagbok och att blogga är nästan samma sak men när man skriver dagbok har man det för sig själv och man kan skriva i stort sett vad som helst. Man får ut allt på ett papper som man vet att ingen annan kan se. I bloggandet tycker jag att det är roligt att andra kan läsa det jag tycker och hålla med eller inte hålla med. Hjälpa nya bloggare att komma igång med sin blogg och få inspiration. För om det bara var jag i hela världen som bloggade så skulle jag aldrig få inspiration. Vilket är lite tråkigt.....
Dock i sin blogg skriver man inte vad man tycker om andra personer negativt och man skriver inte riktigt vad som helst. Vem som helst kan se det man skriver. Men om jag fick välja mellan blogga eller dagbok väljer jag såklart blogga. Det är mycket mer spännande!! Ha det bra :)


Stellsson


Vad tycker ni?
Av Stella Menzies - 2013-09-21 19:43
Som jag sa igår så skulle jag skriva ett ganska långt inlägg och här kommer min fråga/påstående: är det inte fel att det är åldersgräns 13 att tävla på b ponnys? En liten fråga fast med stor betydelse. För så som jag har förstått så är det också åldersgränsen 13 på A ponny? Det tycker jag är fel. Visst shettisar tex är väldigt starka men om det sitter en person med längden 160cm och väger 50kg (inte vet jag) så får den fortfarande tävla den för att personen är 13 år?? Och en B ponny som är dubbelt så stor ska ha samma maxvikt som A ponnysarna? Jag är inte så lång, 150 cm och väger 40 kg men jag är 13 år. Jag tävlade en shettis för ett halvår sedan ungefär. Den klarade mig men jag kände att jag var alldeles för stor, däremot på en B ponny känner jag mig perfekt. Bra avstånd till marken osv... Jag är lika lång som min kompis som går en klass under mig men hon kan tävla B ponnys 1 år till för hon är 12. Och i två klasser under mig finns det några stycken som är tom längre än mig och dom kan tävla B ponnys 2 år till då? Det tycker jag är fel. Jag trivs jätte bra på B ponnys och jag tycker dom klarar mig utan problem men eftersom att jag är 13 så kan jag inte tävla dom :( Vissa säger att man får tävla dom året ut men det blir ändå bara typ ett halvår och det hinner man inte långt på. Man kan faktiskt gå i femman och vara 150 eller 130 cm och man kan gå i åttan och vara 150 eller 170. Och vikten varierar också. Som jag sagt tidigare tycker jag att detta är helt fel och jag hoppas ni förstår vad jag menar och håller med. Jag tycker man borde bestämma att man får rida B ponny till man blir 160 cm och väger 50 kg tillexempel. Alltså att dom bestämmer efter längd och vikt och inte efter ålder. Det här är iallafall det jag hört och det som står på dom flesta sidor!!! Jag hoppas ni fick en liten funderare nu!

Av Stella Menzies - 27 december 2013 00:26

Jag vet men det kommer mer när jag har tid

Av Stella Menzies - 25 december 2013 00:41

Av Stella Menzies - 24 december 2013 22:28

Har ätit och öppnat presenter nu. Skriver mer sedan. Men nu ska vi iväg till kyrkan såhär på julafton. Sedan får vi gå tillbaka mitt i natten i mörkret :o

Av Stella Menzies - 24 december 2013 10:44

Usch vilket väder! Det regnar och blåser. Inte direkt jul väder. Nu åker vi upp och ska fira. Ha en god jul!

Det här är jag


Hej jag heter Stella och är en 13 årig directioner. I min blogg får du följa mitt liv men framförallt mitt största intresse: RIDNING

stella@tyfonmail.se

Fråga mig något

2 besvarade frågor

Gästbok

Omröstning

Favorit årstid?
 Vår
 Sommar
 Höst
 Vinter

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5
6
7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Något speciell ämne du letar efter?

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

puss-o-kram-skum-banan

Här är alla välkomna!  

Mina djur

SOFIA


Sofia är min fina svartvita katt som jag har haft länge! Bästa katten ever!

 

Tyson

Tyson är inte bara min katt men han är väldigt kelig. Han är svartvit. RIP Tyson Honungskaka Skeppet Vasa. Du är såå saknad

 

Charlie

Charlie är min kanin som jag fick i höstas. Han är en blandning mellan lejonhuvad vädur och dvärgkanin. Han är jätte duktig på att hoppa och tycker det är kul!

 

Bumling

Bumling är världens finaste häst som jag ville ska få vara med på min blogg ett tag!     


Ovido - Quiz & Flashcards